fbpx

חוסם עורקים ותחבושת – מה תפקידם?

המרכיבים הקריטיים ביותר בערכת עזרה ראשונה שלכם

 

בואו נדבר על ערכת עזרה ראשונה – התיק הקטן הזה (לפעמים קופסה או ארונית עזרה ראשונה) שנמצא בפינה ואף אחד לא זוכר שהוא שם. מהרגע שבו החלטנו לרכוש אחד כזה או אפילו הרכבנו אותו לבד עבר כבר לא מיעט זמן ואנחנו לא ממש זוכרים מה יש בו והאם הכל בתוקף ומוכן לשימוש בכל רגע. רבים מאתנו לא מייחסים חשיבות מספקת לציוד עזרה ראשונה ביומיום וסומכים על כך שלנו או בסביבתנו זה לא יקרה. חשוב להגיד שלערכת עזרה ראשונה יכולה להיות חשיבות מכרעת בלא מעט מקרי חירום רפואיים. וכן – לעתים קרובות לא צריך להיות רופא או פראמדיק כדי להציל חיים – זה עניין של מודעות והחלטה שאנו צריכים לקבל מבעוד מועד – הרבה לפני שאירוע החירום מתרחש. עלינו להחליט שאנו לוקחים אחריות על הבריאות שלנו ושל הסובבים אותנו – בין אם זה בעבודה או בבית – חשוב שנשמור על האנשים הקרובים אלינו.

בערכה שלנו יכולים להימצא פריטים שונים – הכל לפי סוג ומטרת הערכה ובהתאם לאופי המקום בו היא מוצבת. בין הפריטים הנפוצים ביותר ניתן למצוא חומרי חבישה וקיבוע, חיטוי, משככי כאבים, טיפול לכוויות וקירור הפצע ועוד.

אבל מה הם הפריטים החשובים ביותר בכל ערכת עזרה ראשונה? כדאי שנוכל לענות על השאלה הזו צריך לשאול את עצמנו שאלה נוספת – באיזה סוג של מקרה חירום למגיש עזרה ראשונה יש אפשרות ממש להציל חיים – עם ידע בסיסי ובעזרה כלי שחייב להיות בכל ערכת עזרה ראשונה? התשובה היא – עצירת דימום מאסיבי – כגון דימום פורץ הנוצר כתוצאה מפגיע באחד העורקים בגפיים. דימום פורץ הינו מצב חירום מהמסוכנים ביותר אשר עשוי לדרדר את מצב הפצוע בתוך דקות באופן החמור ביותר בעקבות איבוד דם מהיר. החדשות הטובות הן שכל אדם עם ידע בסיסי ביותר (וקור רוח כמובן) וחוסם עורקים מתאים מסוגל יהיה לבצע עצירת דימום פורץ.

דבר קריטי נוסף ואולי המרכזי בערכה שלכם הינו תחבושות. בעזרת התחבושות ניתן לעצור דימומים, להקל על זיהומים ואף למנוע אותם על ידי שמירה על הפצע נקי יותר ולהגן עליו מהסביבה החיצונית, לשמור על תפקוד האיבר הפגוע ואף לסייע ביצירת גורמיי קרישה במקום הפצע.

כשמדובר בפציעה חמורה יותר, כמו שבר פתוח או פציעה כרונית, תחבושת יכולה לשמש כאמצעי להפחתת הזרימה ולהקלה על הפציעה עד הגעת טיפול רפואי מקצועי. תחבושת היא כלי גמיש מאוד המאפשר שימושים מגוונים ונוחים מאוד במצבי חירום.

חשוב לוודא שבערכת עזרה ראשונה הנמצאת בבעלותנו יהיו חוסמי עורקים איכותיים ותחבושות המאפשרות לבצע טיפול מהיר ויעיל אשר יסיע לנו להציל חיים. חוסמי עורקים עובדים על פי עקרון הפעלת לחץ עקיף ותחבושות נועדו לעצירת דימומים בלחץ ישיר – כאשר מדובר בדימומים קלים יותר ולא דימומים פורצים.

אילו סוגי חוסמי עורקים ותחבושות קיימים היום?

ישנם חוסמי עורקים פשוטים וחוסמי עורקים טקטיים אשר נבנו ותוכננו לאורך זמן והושקע בהם מאמץ פיתוח כביר במטרה להקל על מגישי עזרה ראשונה את עבודתם בעת המקרה.

כמו כן כיום למזלנו קיימות תחבושות שונות, מתקדמות ומתוחכמות אשר מאפשרות לייצר את הלחץ הנדרש בעזרת המבנה הייחודי שלהם מקלות משמעותית על המאמץ של המטפל ומבטלות את הצורך לאלתר. חלק מהתחבושות הנמכרות היום הן תחבושות פשוטות ואחרות מתוחכמות יותר. אחת התחבושות המיוחדות והמובילות כיום בעולם מיוצרת כאן בישראל ובעלת פטנט ישראלי – התחבושת נמצאת בשימוש רציף בצבאות שונים בעולם. לתחבושת מבנה ייחודי בעל חלק העשוי מבד לספיגת הדימום וההנחה על הפצה וחלק מיוחד נוסף הכולל גשרון פלסטי להפעלת לחץ ישיר במטרה לבצע עצירת דימום קלה ומהירה.

לפני שנחליט על סוג חוסם העורקים או התחבושת שעלינו לשים בערכת עזרה הראשונה שלנו – חשוב שנתייעץ עם אדם שמבין בתחום ובעל ניסיון אשר יוכל הכווין אותנו אל המוצר הנכון והמתאים לנו ביותר.

איך מניחים נכון חוסם עורקים או תחבושת?

על מנת ללמוד את הדרכך הנכונה והיעילה להשתמש במוצרים עוצרי דימומים, בין אם מדובר בתחבושות או בחוסמי עורקים – חשוב לעבור הדרכה בנושא – כחלק מקורס עזרה ראשונה. בקורסי עזרה ראשונה תלמדו בין היתר על שיטות השליטה בדימומים פורצים, טכניקות שונות – תוכלו לתרגל ותהיו בטוחים שברגע האמת אתם תתפקדו על הצד הטוב ביותר.

גלילה למעלה

אין לכם זמן עכשיו ?

תנו לנו הזדמנות לתת לכם
הצעה שתפתיע אתכם

צריכים עזרה וייעוץ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם!

רוצים לשמוע עוד?

צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן